Home » Waarom je bij ons geen voor-en-na foto’s ziet

Waarom je bij ons geen voor-en-na foto’s ziet

Bij Movement Lab zijn we niet zo van de voor-en-na foto’s. Althans niet voor de marketing. Wanneer de klant het voor zichzelf graag wil is het natuurlijk geen enkel probleem. Hieronder de drie redenen waarom wij niet zo’n fan zijn van voor-en-na foto’s.

Voor en na foto's: waarom wij die niet gebruiken in onze marketing

1. Na het traject begint het pas

De makkelijkste manier om 10 kilo aan te komen is om er eerst 8 af te vallen. Afvallen is een grote prestatie, maar dat gewicht behouden is een nog grotere prestatie. Daarom zegt een voor-en-na foto niet zoveel. Eigenlijk zou je daarom 3 foto’s moeten hebben. Voor het traject, na het traject en 10 jaar later…. Maar ja, dan blijven er weinig voor-en-na foto’s over.

Ook het type traject is allesbepalend voor de resultaten op de voor-en-na foto’s. Een crashdieet kan je meerdere kilo’s per week laten afvallen. Met spectaculaire verschillen in een hele korte tijd tot gevolg. Maar wanneer je weer teruggaat naar je oude voedingspatroon, is de kans op stijging van je gewicht enorm. Je hebt namelijk niets veranderd aan ongezonde gewoontes die zorgden dat je wilde afvallen.

Je moet als personal trainer verder kijken dan het traject alleen. Het creëren van lange termijn resultaten begint al in het traject zelf. We werken met onze klanten aan het aanwennen van nieuwe, gezonde gewoontes die ze (ook zonder ons) kunnen volhouden.

2. Wat de foto’s allemaal niet laten zien

Voor-en-na foto’s vertellen maar een deel van het verhaal. Ze krijgen echter wel by far de meeste aandacht wanneer je een verhaal post met voor-en-na foto’s. Andere belangrijke resultaten, zoals toename in kracht, een veel hoger energielevel en de gezonde gewoontes die je hebt aangeleerd, staan niet op de foto.

3. Oneerlijk vergelijkingsmateriaal

Het delen van voor-en-na foto’s op de sociale media leidt ertoe dat mensen zich gaan vergelijken met de mensen op de foto. ‘Als hij/zij zoveel kilo kan afvallen in die tijd, dan moet ik dat ook kunnen’. Dat is helaas niet waar. “Waar een wil is, is een weg” is dan ook een uitspraak die je beter weg kan gooien. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam en niet iedereen leeft in dezelfde omgeving. En dat zijn twee factoren die veel zeggen over het resultaat dat je kan behalen.

Daarnaast zijn voor-en-na foto’s vrij makkelijk te manipuleren, bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Koolhydraatarm eten gaat gepaard met een vochtverlies van 1 tot 2 kilo. Zo kan je binnen een paar dagen heel veel afvallen, maar wanneer je meer koolhydraten eet, zitten die kilo’s er zo weer aan.
  • Na het trainen zijn die spieren op het oog flink groter doordat ze op spanning zijn gekomen. Als je dan een foto maakt, kan je dat totaal niet vergelijken met een moment waarop je niet hebt getraind.
  • De lichtval op een foto kan het resultaat flink vertekenen.

Werk als sporter en sportschool niet mee aan het perfecte plaatje. In de wereld zijn er al genoeg meningen en standaarden waar je aan ‘moet’ voldoen. Laat de sportschool nou die veilige plek zijn waar je kan werken aan jouw doelen zonder je daarbij druk te hoeven maken om wat anderen van je willen.

Conclusie

Voor en na foto’s zijn een geweldige manier jezelf te zien veranderen door een traject heen. Maar houd ze lekker voor jezelf. Je familie en vrienden zien het echt wel aan je als je 15 kg kwijt bent.

Over de auteur:

Reinder van Moolenbroek

Reinder van Moolenbroek

Personal trainer bij Movement Lab

Meer blogs over visie

2020-11-11T13:48:32+00:00

Eén reactie

  1. Gerben augustus 26, 2020 om 2:26 pm- Antwoorden

    Helemaal mee eens!!!
    Iedereen ziet het aan je, dat heb ik in de praktijk ondervonden!!

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant