Home » Powernaps: meer focus en energie (al na 6 minuten)

Powernaps: meer focus en energie (al na 6 minuten)

Wel eens gehoord van powernaps? Het zijn korte dutjes die je overdag doet. Maar hoe werkt dit eigenlijk? Heeft het invloed op je slaap ’s nachts? En hoelang moet je powernappen voor de ideale powernap? Dat lees je in dit blog.

Hoe lang powernappen

Wat is een powernap?

Een powernap is niets anders dan een dutje. Je hoort deze term de laatste jaren steeds vaker. Bedrijven als Google, Nike en Apple geven hun werknemers de vrijheid om op werk te powernappen. Maar dit verschijnsel is al van alle tijden. In de Zuid-Europese landen kennen we het onder de naam siësta. Maar jager-verzamelaar stammen in de oudheid sliepen ook bifasisch. Ze sliepen ’s nachts, maar deden ook ’s middags nog een dutje.

Voordelen van powernaps

Werkt een powernap echt? Zeker. Later in dit blog lees je welke voordelen horen bij welke lengte van powernaps. Niet elk voordeel bereik je al vanaf 6 minuten powernappen.

Dit zijn de belangrijkste voordelen:

  • Een snelle manier om je focus terug te winnen. Al met een nap van 6 minuten kan je je focus een boost geven. Handig als je aan het einde van de middag nog taken hebt die veel concentratie vereisen.

  • Slaap inhalen. Dit is vooral geschikt voor avondmensen. Daarover lees je later in dit blog meer.

  • Fysiek herstel. Het is niet voor niets dat veel topsporters veel slapen (soms ook overdag). Ze vragen veel van hun lichaam en slaap is een geweldig herstelmiddel.

  • Ontspannen. Tijdens een stressvolle dag kan het geen kwaad om diep te ontspannen. Je lichaam komt tot rust.

  • Informatie verwerken. Veel onderzoeken hebben uitgewezen dat je in je slaap informatie van je kortetermijngeheugen naar je langetermijngeheugen verplaatst. Informatie die niet relevant is, wordt opgeruimd. Een goede manier om je hoofd leeg te maken, dus.

  • Nieuwe verbanden leggen. Ook wel bekend als creativiteit. Herken je dat je ’s avonds een probleem had en ’s ochtends wakker werd met de oplossing. Dat komt omdat je slapende brein allerlei verbanden kan leggen waar je wakkere brein nooit opgekomen was.

Powernappen lengte

Hoe lang powernappen?

Hoe lang duurt een powernap? Er is niet zoiets als de ideale powernap lengte. Verschillende lengtes hebben verschillende voordelen:

Vanaf 6 – 25 minuten krijg je meer focus en concentratie. Dit is ook geschikt voor meer energie.

Vanaf 30-90 minuten heb je ook voordelen als fysiek herstel, meer creativiteit en informatieverwerking. Dat heeft ermee te maken dat je na ongeveer 30 minuten in diepe slaap terechtkomt. De slaapfases die dan aanbreken zorgen voor deze voordelen. Wanneer je bijvoorbeeld na 60 minuten wakker wordt, is de kans wel groot dat je je duf voelt en even gedesoriënteerd bent. Dit heeft ermee te maken dat je uit je diepe slaap wakker wordt. Na ongeveer 90 minuten is een hele slaapcyclus voorbij.

Zet dus altijd je wekker op een bepaalde tijd, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Maximaal 25 minuten voor meer focus en concentratie en maximaal 90 minuten wanneer je wilt profiteren van alle voordelen. 90 minuten slaap zou ik alleen aanraden wanneer je echt ernstig slaaptekort hebt, of wanneer je bijvoorbeeld topsport beoefent en meer slaap nodig hebt dan anderen. Wanneer je overdag te lang slaapt, kan dit namelijk voor problemen zorgen wanneer je ’s avonds in slaap wilt vallen. Dat heeft te maken met slaapdruk, waarover je in dit blog meer leest.

Hoe laat moet je powernappen?

De volgende vraag is rond welke tijd je het beste kan powernappen. Dit is erg belangrijk. Het zogenaamde ‘dutvenster’ begint ongeveer 6 uur na het wakker worden en duurt tot ongeveer 6 uur voor je natuurlijke inslaaptijd.

Voorbeeld:

Volgens je natuurlijke ritme word je om 08:00 wakker en val je om 23:30 in slaap. Je dutvenster is dan tussen 14:00 en 17:30.

Ga je later dutten, dan bemoeilijkt dit het in slaap vallen.

Voor de meeste mensen is een powernap het meest logisch rond het ‘middagdipje’. Dit ervaren de meeste mensen tussen 14:00 en 15:00. Zo kan je er na een dutje toch nog een paar uur tegenaan.

Powernap

Powernap: ideale tool voor avondmensen

Zoals je hier kunt lezen, hebben avondmensen het niet altijd makkelijk in onze maatschappij. Je komen niet vroeg in slaap, maar moeten wel vroeg uit bed voor bijvoorbeeld hun werk. Daardoor ligt slaaptekort op de loer. Powernaps zijn voor hen een tool die ze zeker eens kunnen proberen. Weet je niet of je een ochtend- of avondmens bent? Lees hier hoe je daarachter komt.

Over de auteur:

Jesse Romijn

Jesse Romijn

Personal trainer en leefstijlcoach bij Movement Lab

Meer blogs over slaap

2020-11-11T13:45:33+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant