Home » Ontbijt overslaan; is het ontbijt belangrijk?

Ontbijt overslaan; is het ontbijt belangrijk?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, toch? En wat voor invloed heeft je ontbijt overslaan op je lichaam en je gewicht? Deze vragen worden hier beantwoord.

Ontbijt overslaan

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag

De meeste mensen eten ’s nachts niets en de gedachte is ontstaan dat je na een nacht slapen je voorraden weer aan zou moeten vullen. Als we vervolgens kijken welke voorraden ’s nachts voornamelijk zijn aangesproken, blijkt dat grotendeels vet te zijn. Die voorraad raakt in een nacht niet uitgeput. Je glycogeenvoorraad kan wellicht wel flink geslonken zijn.

Sommige onderzoeken, zoals deze, vermoeden dat er een relatie is tussen niet ontbijten en een grotere buikomvang. Wanneer we echter inzoomen op de situatie, blijkt dat niet ontbijten vaak slechts één van de tekenen is van iemand die niet goed voor zichzelf zorgt. De grotere buikomvang zou dan ook heel goed veroorzaakt kunnen worden door (een combinatie van) ongezonde gewoontes. Een ander grootschalig onderzoek laat namelijk geen noemenswaardig verschil zien tussen je eerste maaltijd voor 10:00 nuttigen of na 11:00.

Als je wil afvallen, moet je ontbijten

Hoe belangrijk is het ontbijt voor afvallen? Veel onderzoeken schrijven nogal een grote rol aan het ontbijt toe. Maar ook hier geldt weer dat de onderzoeken geen of slechts gedeeltelijk rekening houden met andere ongezonde gewoontes die niet-ontbijters vertonen. Niet ontbijten kan natuurlijk een bewuste keuze zijn, maar vaak zit er een ongezond eet- en leefpatroon achter. Een meta-analyse laat zien dat wel of niet ontbijten geen invloed heeft op afvallen.

Door ontbijten wordt je rustmetabolisme verhoogd

Het ontbijt zorgt er toch voor dat je vetverbranding wordt aangezet en dat je rustmetabolisme met 10% omhoog gaat? Dat klopt. Laten we eens uitrekenen wat hiervan de impact is.

Stel dat je rustmetabolisme per uur 75 kcal is.
Wanneer dit met 10% wordt verhoogd, gebruik je dus 7,5 extra kcal.

Vaak wordt door niet-ontbijters het ontbijt niet helemaal overgeslagen, maar eet men rond 10 of 11 uur een “ontbijt” (tussendoortje). Laten we zeggen dat het ontbijt gemiddeld twee uur wordt uitgesteld. Dan verbrand je in die twee uur dus 15 kcal extra.

Dit wordt bevestigd in een onderzoek waarin werd gemeten dat het verschil tussen ontbijters en niet-ontbijters gemiddeld 11 kcal op een dag was. Een verhoging van 10% lijkt misschien heel veel, maar omgerekend naar kcal zet het geen zoden aan de dijk.

Is het ontbijt belangrijk?

Het ontbijt moet de grootste maaltijd van de dag zijn

Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Mooie uitspraak, maar die kan naar het land der fabelen verwezen worden.

De uitspraak suggereert dat het ontbijt je grootste maaltijd zou moeten zijn. Maar onderzoek laat zien dat een groot ontbijt niet leidt tot minder eten bij de lunch en het diner. En het ontbijt overslaan leidt er dan wel toe dat je meer eet tijdens lunch en diner, maar over de hele dag gezien krijg je gemiddeld minder kcal binnen (zie onderzoek).

Ontbijt overslaan maakt je wel kwetsbaarder voor ongezonde eetkeuzes. Stel je voor dat je niet ontbijt, maar een uur later wel langs een tankstation of warme bakker komt. Inmiddels begint de trek wel te komen (die geur van versgebakken broodjes helpt daar wel bij) en een minder verstandige, hoogcalorische eetkeuze is dan snel gemaakt.

Conclusie: is het ontbijt belangrijk of niet?

Moet je nu ontbijten als een keizer, koning, bedelaar of gewoon je ontbijt overslaan? Het is te kort door de bocht om hier een pasklaar antwoord voor te geven dat voor iedereen geldt.

We kunnen wel stellen dat het ontbijt, mede door de hierboven besproken argumenten, vaak te belangrijk wordt gemaakt. Zie het dus niet als wondermiddel dat je helpt bij afvallen.

Als je ‘s morgens geen hap door je keel krijgt, kan je prima je ontbijt overslaan. Let dan wel op dat je halverwege de ochtend niet kiest voor een ongezonde snack om je trek te stillen.

Vind je het prettig om ‘s morgens te ontbijten? Blijf dat lekker doen. Besef wel dat een groot ontbijt niet betekent dat je tijdens de lunch minder eet.

Over de auteur:

Jesse Romijn

Jesse Romijn

Personal trainer en leefstijlcoach bij Movement Lab

Meer blogs over voeding

2020-11-11T13:49:01+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant