Home » Kan je een ochtendmens worden?

Kan je een ochtendmens worden?

Ben je een avondmens? Dat heeft natuurlijk voordelen wanneer je in de avond nog van alles wilt ondernemen. Maar zoals je in dit blog kunt lezen, zitten er ook wat nadelen aan. De kans is groot dat je te weinig slaapt en dus last hebt van slaaptekort met alle gevolgen van dien. De vraag is dus: kan je een ochtendmens worden?

Kan je een ochtendmens worden?

“Word een ochtendmens in 30 dagen”

Als je blogs op het internet moet geloven, zijn er allerlei manieren om in een aantal weken van een avondmens een ochtendmens te worden. Er wordt in deze denkwijze volledig voorbijgegaan aan het circadiaan ritme dat elk mens heeft. Dit is onze biologische klok die ons onder andere vertelt wanneer het tijd is om te gaan slapen.

De mensen die het wel is gelukt om een ochtendmens te worden, waren waarschijnlijk altijd al een ochtendmens of draaien nu wel in het ritme van een ochtendmens, maar zijn hier eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor. Met als gevolg vermoeidheid of niet-productief zijn in de ochtenduren.

Ons antwoord op de vraag “kan je een ochtendmens worden?”, is: je kan iets beter worden in vroeg wakker worden. Maar dit vraagt wel veel discipline en de nodige opofferingen.

Grotendeels genetisch

Of je een ochtend- of avondmens bent, is genetisch bepaald. Jouw lichaam geeft op vaste tijden bijvoorbeeld het hormoon melatonine af. Dit zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Deze cyclus kan zich door de jaren heen wel iets aanpassen, maar dit heeft vooral te maken met de leeftijdsfase waarin je zit. Pubers slapen ’s avonds gemiddeld later in en senioren worden gemiddeld juist wat eerder slaperig.

Wat is er (buiten je genetica om) dan wel te doen? Lees verder.

Kan je een ochtendmens worden?

Wat kan je wel doen?

De volgende zaken kúnnen een kleine invloed hebben:

  1. Vermijd daglicht en fel licht in de avonduren. Dan krijgt je lichaam in ieder geval niet het signaal dat je nog niet hoeft te gaan slapen.
  2. Zorg dat je direct daglicht of fel licht ziet tijdens het wakker worden. Dit kan bijvoorbeeld met automatische gordijnen of door gebruik te maken van een wake-up light. Dit helpt je met wakker worden.
  3. Vermijd ’s avonds dingen die je uit je slaap houden. Denk hierbij aan intensief sporten, cafeïne of veel informatieprikkels (zoals werkmails).
  4. Drink ’s avonds geen alcohol. Dit helpt om iets beter in slaap te vallen, maar dat is dan ook het enige voordeel. Lees meer over de effecten van alcohol op je slaap.

Het is belangrijk dat je deze aanpassingen volhoudt, zodat je lichaam kan wennen aan het nieuwe ritme. Wanneer je de helft van de week wel gewoon je natuurlijke slaapritme aanhoudt en de andere helft van de week probeert om dit iets op te schuiven, zal het nauwelijks tot geen resultaat gaan hebben.

Werkt dit niet? Een andere tool voor avondmensen is het toepassen van powernaps. Lees hier hoe je powernaps effectief toepast en waar je op moet letten.

Over de auteur:

Jesse Romijn

Jesse Romijn

Personal trainer en leefstijlcoach bij Movement Lab

Meer blogs over slaap

2020-11-11T13:45:39+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant