Home » De landing bij hardlopen [voorvoet, middenvoet of hak?]

De landing bij hardlopen [voorvoet, middenvoet of hak?]

Een belangrijk aspect van een goede hardlooptechniek is de landing. Er zijn verschillende soorten landingen die je kunt toepassen. Elke manier van landen heeft haar eigen voor- en nadelen. Kies een landing die bij jou past op basis van de afstanden die je loopt en je persoonlijke voorkeur. In dit blog behandel ik de haklanding, middenvoetlanding en voorvoetlanding bij hardlopen

Voorvoetlanding bij hardlopen

Dit is een landing waarbij de bal van de voet als eerste de grond raakt. Daarna kust de hak de grond. Sommige hardlopers raken zelfs net niet met de hak de grond. De kuitspieren worden dan zwaar belast en er kan optimaal gebruik gemaakt worden van plyometrie. Lees hier meer over het trainen van je kuitspieren.

Wat is plyometrie?

Plyometrie is het langer worden van een spier, heel snel gevolgd door het korter worden van die spier. Er wordt energie opgeslagen en weer vrijgegeven door de spieren en pezen. Dit is gratis energie die je kan gebruiken tijdens het hardlopen. Trainen op plyometrie laat je dus efficiënter hardlopen.

Voorbeeld: Wanneer spring je hoger? Vanuit stilstand of met een klein sprongetje vooraf? In het laatste geval, omdat er gebruik wordt gemaakt van plyometrie

Voor sprinters en lopers op de korte afstand is de voorvoetlanding ideaal. Voor lange afstanden is de voorvoetlanding niet vol te houden, tenzij je geen kuitspieren maar staalkabels hebt.

Middenvoetlanding bij hardlopen

De middenvoetlanding houdt het midden tussen de voorvoetlanding en de haklanding. Deze middenvoetlanding gebruik ik zelf ook. Ik vind dit prettiger dan een haklanding en het is minder belastend voor de kuiten dan een voorvoetlanding. De lagere belasting komt goed uit voor de andere sporten die ik beoefen.

Haklanding bij hardlopen

Bij een haklanding raakt de hak als eerste de grond. Daarna maakt de rest van de voet contact met de grond. Het is belangrijk is om onderscheid te maken tussen een heelstrike en een heeltouch landing.

Heelstrike

Dit is een haklanding waarbij de hak ver voor de heup en met (bijna) gestrekt been de grond raakt. Het resultaat is een enorme schokbelasting, waardoor deze haklanding absoluut af te raden is.

Heeltouch

De hak raakt rustig de grond door een landing net voor of onder de heup. Daarnaast is het been niet gestrekt, maar de knie is licht gebogen. Het blessurerisico is vele malen minder groot en er wordt minimale arbeid van de kuitspieren gevraagd. Dat maakt deze landing geschikt voor lange afstand-lopers.

Conclusie

We hebben nu de voorvoet-, middenvoet- en haklanding behandeld. Ik heb je ook verteld over de voor- en nadelen. Welke landing jij uiteindelijk het beste kunt kiezen, is vooral afhankelijk van welke afstanden je loopt. Loop je een korte afstand, dan is de voorvoetlanding goed vol te houden. Op een langere afstand gaan je kuiten het met de voorvoetlanding enorm lastig krijgen. In dat geval kun je beter kiezen voor een middenvoetlanding of eventueel voor een haklanding met heeltouch. De haklanding met heelstrike raad ik wel af. Verder is het dus vooral een kwestie van welke afstand je loopt en van je persoonlijke voorkeur. Lees hier meer over hoe je goede hardloopschoenen uitkiest.

Over de auteur:

Reinder van Moolenbroek

Reinder van Moolenbroek

Personal trainer bij Movement Lab

Meer blogs over hardlopen

2020-11-11T13:49:48+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant