Home » De invloed van de omgeving op overgewicht

De invloed van de omgeving op overgewicht

Het overgrote deel van de keuzes die je maakt is onbewust. Zo is het ook met voedselkeuzes. Wat je eet en de mate waarin je dat eet wordt voor een groot deel bepaald door je omgeving. Wanneer je jezelf niet bewust bent van de invloed die de omgeving heeft op de eetkeuzes die je maakt, wordt het heel erg lastig om structureel gezonde keuzes te maken. In Nederland leven we in een obesogene samenleving. Dit wil zeggen dat de omgeving ons stimuleert om overgewicht te krijgen. Voedsel is makkelijk en grote hoeveelheden te krijgen. We bewegen ook steeds minder. Je zit in de auto, op je werk, voor de tv. In dit blog leg ik uit hoe je de omgeving kan veranderen en hoe je om kan gaan met een omgeving die niet te veranderen is.

De invloed van omgeving op overgewicht

Verschillende omgevingen

Niet elke omgeving is hetzelfde. Je hebt ook niet altijd invloed op je omgeving. Om duidelijk te maken waar je wel en geen invloed op hebt, verdelen we de soorten omgevingen op in de micro-omgeving, de meso-omgeving en de macro-omgeving.

Micro-omgeving

Op de micro-omgeving kan je het meeste invloed uitoefenen. Dit is je thuissituatie. Je kan zelf voor een groot deel bepalen wat je eet en wat er in huis is. Wanneer er chocolade, chips of andere heerlijke maar ongezonde producten voor het grijpen liggen, ga je ongetwijfeld momenten krijgen waarin je de verleiding niet meer kan weerstaan. Creëer afstand tot de ongezonde producten. Zet de snoeppot niet in het zicht en leg de chips in de schuur. Of liever nog, laat de ongezonde producten in de supermarkt en ga ze alleen halen als je er zin in hebt. Door de drempel te verhogen voor ongezond eten voorkom je dat je toch voor de bijl gaat.

Helemaal geen eten in huis hebben is dan misschien wel de beste oplossing, toch? Een lege koelkast is echter ook geen slim idee. Je zal dan sneller geneigd zijn om thuisbezorgd te bestellen of je moet boodschappen gaan doen met een lege maag. Wanneer je met een lege maag eetkeuzes gaat maken, is de kans groot dat je voor iets ongezonds en makkelijks kiest.  Zorg ervoor dat je voldoende gezonde voedingsproducten voor het pakken hebt liggen. Je maakt het voor jezelf dan een stuk makkelijker om gezond te eten.

Ben je eigen baas of werk je veel thuis? Dan heb je geluk. Je brengt dan namelijk veel uren door in de omgeving waar jij het meeste invloed op hebt.

Meso-omgeving

De meso-omgeving wordt ook wel de sociale omgeving genoemd. Op deze omgeving heb je een stuk minder invloed dan op de micro-omgeving. Dit zijn je vrienden op een verjaardag of je collega’s op het werk. Mensen vinden het ongezellig als je ervoor kiest om het wijntje of de hapjes te laten staan. Of onder sociale druk besluit je ook maar een voorgerecht te bestellen terwijl je dat eigenlijk niet van plan was. Probeer bijvoorbeeld van te voren met mensen af te spreken alleen het hoofdgerecht te nemen.

De meso-omgeving veranderen is heel erg lastig. Je kan wel mensen opzoeken die dezelfde doelen hebben als jij of samen met je partner een doel stellen om gezonder te gaan eten. Dan is je meso-omgeving juist een duwtje in de rug.

Voor de rest is het goed om na te gaan welke invloed jij op anderen hebt. Help je mensen die willen afvallen of maak je het ze lastiger?

De invloed van omgeving op overgewicht

Macro-omgeving

Dan nu de omgeving waar je geen invloed op hebt. Denk hierbij aan de snackbar in de buurt of de kassakoopjes in de supermarkt (je ziet daar toevallig nooit een wortel liggen). De reclames van voedingsproducten roepen eetlust op, ook al heb je niet de beschikking over dat product waar reclame voor gemaakt wordt. Maar denk ook aan roltrappen die ervoor zorgen dat je minder hoeft te bewegen of het gemak waarmee je eten kan bestellen op je telefoon zonder daarvoor van je bank af te hoeven komen. Alles is in deze omgeving ingericht op snelheid en gemak.

Ondanks dat je deze omgeving meestal niet kan veranderen, kan je je wel wapenen tegen verleidingen die elke dag terug komen door deze macro-omgeving. Stel dat je elke dag met een lege maag over het station heen loopt. Je ruikt de verleidelijke geuren van alle eettentjes en het is makkelijk om er eentje binnen te stappen. Eet liever iets gezonds voor je op weg gaat. Je zal zien dat de verleiding een stuk minder groot is wanneer je geen trek hebt. Een AdBlocker installeren kan je helpen bij het beperken van de invloed die voedingsreclames op je hebben. Als laatste tip: ga doelgericht naar de supermarkt. Maak een lijstje van de spullen die je nodig hebt. Zo voorkom je dat je terugkomt met onnodige producten.

Conclusie

De omgeving bepaalt in grote mate wat je eet. Maak het jezelf dan ook zo makkelijk mogelijk door in ieder geval thuis in je micro-omgeving alle verleidingen uit te schakelen of te minimaliseren. In de meso-omgeving kan je de mensen die je vertrouwd vragen je te helpen om jouw doel te halen of hen zelfs overhalen om met jou mee te doen. De macro-omgeving zal altijd het lastigst blijven. Er valt weinig aan te veranderen en het zal voornamelijk aankomen op je wilskracht en op vaste routines die je hebt ingebouwd, zoals altijd een boodschappenlijstje maken of altijd een gezonde snack in je tas hebben.

Over de auteur:

Reinder van Moolenbroek

Reinder van Moolenbroek

Personal trainer bij Movement Lab

Meer blogs over voeding

2020-11-11T13:47:33+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant