Home » Alcohol en slapen: ga je slecht slapen van alcohol?

Alcohol en slapen: ga je slecht slapen van alcohol?

Misschien heb je het wel eens gemerkt: na het drinken van alcohol viel je snel in slaap. Prima methode dus. Of zit het net even anders? Ga je juist slecht slapen van alcohol? In dit blog lees je wat de relatie is tussen alcohol en slapen.

Alcohol en slapen

In slaap vallen door alcohol

Het klopt inderdaad dat je sneller in slaap valt door alcohol voor het slapen te drinken. Je zou dus kunnen zeggen dat het een effectief slaapmiddel is. Als je alleen zou kijken naar het in slaap vallen, is dat waar. Goede slaap bestaat echter uit lang genoeg slapen en kwalitatief goede slaap. Meer daarover lees je onder het volgende kopje.

Ook het effect van sneller in slaap vallen is allemaal niet zo rooskleurig als het lijkt. Er is namelijk steeds meer alcohol nodig om dit effect te bereiken. Dat komt doordat je gewend raakt aan een bepaalde hoeveelheid alcohol. Het gevolg is dat je steeds meer moet gaan drinken om nog sneller in slaap te vallen. Dat brengt nog meer negatieve gevolgen met zich mee (waarover later meer).

Het argument dat je sneller in slaap valt van alcohol klopt dus, maar weegt absoluut niet op tegen de nadelen. Ook wordt het steeds minder relevant naarmate je meer alcohol nodig hebt voor dit effect.

Slecht slapen door alcohol?

De invloed van alcohol op slaap

Zoals ik in het vorige kopje al vertelde, is snel in slaap vallen niet de graadmeter van goed slapen.  De lengte van je slaap en de kwaliteit van je slaap zijn dat wel. Slaap je maar zes uur of word je ’s nachts telkens wakker? Dan is de kans groot dat je je in de ochtend niet uitgerust voelt.

Laten we eens kijken naar de gevolgen van alcohol op slapen:

1. Je slaapt minder diep en je slaap is onrustiger

Dit is gebleken door het vergelijken van hersengolven van drinkers en niet-drinkers. Hoe langzamer en groter deze golven, hoe dieper je slaapt. Hoe minder diep je slaapt, hoe sneller je wakker wordt van prikkels, zoals geluid of licht. Dit effect is in het begin van de nacht nog niet te zien. Dan slaap je door de alcohol vaak juist erg diep. Vanaf halverwege de nacht wordt je slaap erg onrustig. De kans is ook groot dat je weer vroeg wakker bent.

2. Je REM-slaap begint later en duurt minder lang

Vooral de hoeveelheid REM-slaap neemt dus af na het drinken van alcohol voor het slapen. REM-slaap is onder andere verantwoordelijk voor het verwerken van alle indrukken van de dag. Dit is ook de fase waarin je veel droomt. Drink je alcohol voor het slapen, dan ben je de volgende dag geestelijk dus minder hersteld. Zelfs als je wel lang hebt geslapen na het drinken van alcohol, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook helemaal uitgerust en volledig hersteld bent. Je kunt dus wel stellen dat je slecht slaapt door alcohol.

3. Je snurkt meer en de kans op slaapapneu is groter

De reden hiervoor is dat alcohol zorgt voor spierverslapping rondom je keelholte. Door deze vernauwing is de kans groter dat je snurkt. Ditzelfde geldt voor slaapapneu (tijdelijke adempauzes in je slaap).

Ga je slecht slapen door alcohol?

Hoe ontspan je voor het slapen zonder alcohol?

Het is inmiddels wel duidelijk dat het voordeel van sneller inslapen niet opweegt tegen de nadelen van het drinken van alcohol voor het slapen.

Welke manieren zijn er nog meer om te ontspannen voor het slapen en om sneller in slaap te vallen, maar dan zonder nadelige gevolgen? Hieronder vind je er een paar:

1. Schrijf alles uit je hoofd

Je wilt voorkomen dat je ligt te piekeren terwijl je in bed ligt. Schrijf daarom voordat je in slaap valt je gedachten uit je hoofd. Bijvoorbeeld de to-do list voor morgen of een paar goede ideeën die je hebt bedacht voor je werk. Zo voorkom je dat je krampachtig bezig bent met alles onthouden en geef je je brein rust.

2. Ontspan met ademhalingsoefeningen

Grote kans dat je lichaam overdag vaak in de stress-stand staat. Je adem is dan oppervlakkig en snel. Een manier om aan je lichaam aan te geven dat het mag ontspannen is door middel van de buikademhaling. Je hebt hier zelf controle op en je lichaam moet wel volgen. Zo breng je je lichaam in de rust-stand. Door vijf minuten bewust door je buik adem te halen, komt je lichaam al tot rust.

3. Vermijd informatieprikkels in de laatste uren voor het slapen

Wanneer je nog tot laat bezig bent met je werk of op social media scrollt, komt er allerlei nieuwe informatie je hoofd binnen. Dat blijft je nog wel even bezighouden. Ditzelfde geldt voor berichten of mailtjes waar je ’s avonds toch niets meer mee gaat doen. Dan kan je ze beter ook niet lezen. Dat komt morgen wel weer.

Alcohol en slapen: de conclusie

Alcohol en slapen is geen goed huwelijk. Gebruik alcohol niet als slaapmiddel. Je valt er iets sneller van in slaap, maar dat effect bereik je steeds minder snel, omdat hier steeds meer alcohol voor nodig is. Daarnaast weegt het niet op tegen de nadelen op je slaapkwaliteit, zoals onrustiger slapen, meer snurken en minder REM-slaap.

Gebruik andere manieren om ’s avonds te ontspannen die juist een positieve invloed hebben op je slaapkwaliteit.

Over de auteur:

Jesse Romijn

Jesse Romijn

Personal trainer en leefstijlcoach bij Movement Lab

Meer blogs over slaap en voeding

2020-11-11T13:48:24+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant